17:00 Marmorsalen, Sentralen, Oslo

  • La ba-balle du chien-chien à la mémère
  • Jazz’t for Miles
  • Senderos del olvido
  • Echos
  • L’autre rive

NB! sjekk også: “Artistsamtale & film: Electrical Resistance” – Sentralen/Forstanderskapssalen, mandag 17/9, kl. 13 (fri entré)

Beatriz Ferreyra var tilknyttet det banebrytende elektroniske musikkstudioet og komponistkollektivet GRM (Groupe de Recherches Musicales), som ble grunnlagt av Pierre Schaeffer ved Radio France på 1950-tallet. Etter å ha flyttet fra hjemlandet Argentina til Paris i 1963 begynte Ferreyra å lage radikal, dynamisk musikk ved GRM samt hjelpe andre komponister (blant annet Guy Reibel og Pierre Schaeffer) med å gjennomføre sine prosjekter. Hun forlot GRM tidlig på 70-tallet og begynte deretter å samarbeide med lydskulptørene og brødrene François og Bernard Baschet samt undervise ved Dartmouth College.

I en sjelden personlig opptreden skal Ferreyra under Ultima fremføre et kuratert utvalg av egne komposisjoner ved hjelp av live-elektronikk, assistert av den Oslo-baserte, britiske komponisten Natasha Barrett.

Komposisjonene spenner over en tidsperiode fra 1978, med stereobåndverket Echos, til 2017, med Senderos del olvid og Paths of Forgetfulness, der komponisten har latt seg inspirere av astrofysikken. Konserten byr også på Ferreyras hyllest til jazztrompetisten Miles Davis i Jazz’t for Miles, et stykke konkret musikk med hundetema, La ba-balle du chien-chien à la mémère, og L’autre rive (The Other Shore), som henter inspirasjon fra Den tibetanske dødeboken.

  • Performance: Beatriz Ferreyra
  • Assistent og kurator: Natasha Barrett/EAU (Electric Audio Unit)

Produsert i samarbeid med Ultima og Notam.

Billetter kan bestilles på Ticketmaster