15-16 desember: Audun Kleive og EAU «Performing Sonic Spaces» – workshop og konsert

Spatialiseringsworkshop og konsert for komponister, utøvere, lydkunstnere og lydelskere.  (Lenke til påmelding nederst på siden).

15-16 desember 2018, Forstanderskapssalen, Sentralen. Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo

  • Workshop: 15. Des 16.00-20.00
  • Workshop: 16. Des 13.00-17.30
  • Konsert: 16. Des 18.30
  • billetter: eau.ticketco.events

«Performing Sonic Spaces» slår sammen EAUs nye samarbeid med Audun Kleives soloprosjekt «HertZling» med spatialisering av elektroakustisk akusmatisk musikk i en to-dagers workshop som kulminerer med en konsert.

Workshopen inneholder praktiske øvelser i spatialisering av stereo og multikanals lydkilder over en stor høyttalermatrise, som vil gjøre dine lyder levende i rommet og i konsertsalen. Vi starter med å introdusere tilnærminger i arbeidet med L’acousmonium (det tradisjonelle høyttaler-orkesteret vi kjenner fra Musique Concrète), og blir kjent med hvordan EAU har modernisert de tradisjonelle tilnærmingene vha. ambisonics-teknikker. Under workshopen vil deltagerne kunne eksperimentere med sitt eget materiale, eller få sjansen til å utforske et spesielt komponert stykke som egner seg for denne typen arbeid.

HertZling er trommis Audun Kleives soloprosjekt, omfatter forsterking av et mikrokosmos av lyder: fra forsterking av sarte, små klanger, overtoner og mikrolyder som fins inni hans cymbaler og små trommer, til å transformere dette lyduniverset videre vha. elektronisk signalbehandling, på en måte som framhever nyansene i Kleives sterke trommeteknikk og kreative musisering. I dette samarbeidet med Electric Audio Unit bringes prosjektet et steg videre ved å projisere HertZlings lyd-univers over 24 høyttalere.

Deltagerne på workshopen vil få oppleve EAU og Kleives felles utforsking, og involvere seg i de seinere stadiene i en felles kreativ prosess.

Helgen blir oppsummert søndag kveld med en konsert med EAU, Audun Kleive og deltagerne på workshopen.

Timeplan for deltagere

Spatialiserings-workshop

  • Lørdag 16-20: spatialiserings-workshop
  • Søndag 13-15: Åpne dører: Kleive-EAU eksperimentering
  • Søndag 15.30-17.30: øving og prøver for workshope-deltagerne før konsert
  • Søndag 18.30: konsert Audun Kleive, EAU, Workshop-deltagere

Pris workshop:

  • NOK 500 – ordinær pris
  • NOK 300 – freelancere, 50% eller lavere stilling

Konsert: NOK 150 kr (inkludert for workshop-deltagere).

Påmelding

Send e-post til: workshop@electricaudiounit.no

Inkluder følgende informasjon:

  • Navn og yrke.
  • Beskriv kort hvilken type musikk/kunst du jobber med, og hvorfor du ønsker å delta i workshopen.
  • EAU tilbyr et demo-stykke for å øve seg på spatialisering. Du kan også velge å bruke ditt eget verk (maks seks minutter). Vennligst oppgi hva du ønsker.

Deadline for påmelding: 30. november.

Du vil få tilbakemelding innen 7. desember om du har fått plass (det er begrenset med plasser).

Electric Audio Unit (EAU) er et norsk elektroakustisk musikkensemble som spesialiserer seg på å gi konserter med immersiv audio, state-of-the-art 3d-lyd opplevelser og diffusjon under framføring. EAU framfører verk fra hele verden, bestiller verk fra nye komponister og holder kurs, master-klasser og workshops.

Audun Kleive er norsk jazz-musiker, trommeslager og perkusjonist. Han har vært sentral i det norske jazz-miljøet siden 80-tallet, og har også samarbeidet med kunstnere innen andre sjangere. Han har deltatt på over 100 innspillinger.

Denne konsertproduksjonen er et samarbeid med Ny Musikk. EAU har fått støtte fra Norsk kulturråd. Høyttalerriggen er gjort tilgjenglig fra 3DA.

 

5-6 December: “Puls” concerts – curators: Cristian Vogel (DK) & Savannah Agger (SE)

Welcome to these first 2 concerts in EAU’s “Puls Promoters 2018-2019” series, a collaboration with Audiorama in Sweden.

10 concerts in total, 5 specially invited curators and profiled artists from five Nordic countries, concerts in 4 cities in 2 countries.

Production period for “Puls” is December 2018 to May 2019.

Kick off concerts, December 2018:

Marmorsalen, Sentralen, Oslo

(Tickets available from linked to pages above)

Concert pre-talk with each curator @ 18:00

The curator will  present and perform the concerts.  As well, and before each concert at 18:00, we will arrange a pre-concert talk with each curator, to discuss further each curators artistic profile, choices for programme, approaches to spatialization etc.

Ambisonics in Marmorsalen, Sentralen, Oslo

Both concerts will be  performed in Marmorsalen at Sentralen, Oslo, using 3DA’s 24-channel playback system for HOA Ambisonics.

Further concerts in the “Puls Promoters 2018-2019” series

Upcoming concerts during winter/spring 2019 will feature 3 other specially invited curators:

  • Rikharður Freðrikson (IS)
  • Aleyandro Montes de Oca (FI)
  • Trond Lossius (NO)

Watch this page for updates about concerts in the “Puls” series in Stockholm, Bergen, Göteborg and Oslo during winter/spring 2019.

More about Nordisk kulturfond’s “Puls” project

EAU’s “Puls Promoters 2018-2019” is supported by:



Onsdag 7. november @ 19:00: «See Sound»

Onsdag 7. november 2018, kl. 19:00 – Hvelvet, Sentralen, Oslo

  • 24 speakers
  • Visual music (video and electroacoustic sound)
  • Spatialisation performance
  • Ambisonics 3D spaces

Works by:

  • Andrew Hill (UK): Perpetual Motion (2011, video)
  • Brona Martin (UK): Beyond the Lakes (2015)
  • Anders Vinjar (NO): OIOI (1997, video)
  • Natasha Barrett (NO): Dusk’s Gait (2018, wp)
  • Anders Tveit (NO): (2018, wp)
  • Jean Piché (CA): Skin lines 3 (2016, video)
  • Joao Pedro Oliveira (PT): Neshamah (2016, video)
  • Tim Howle / Nick Cope (UK): Globus Hystericus (2013, Video)

Billetter kan kjøpes på nett her

Tirsdag 18. september: EAU på Ultima – Beatriz Ferreyra portrettkonsert

17:00 Marmorsalen, Sentralen, Oslo

  • La ba-balle du chien-chien à la mémère
  • Jazz’t for Miles
  • Senderos del olvido
  • Echos
  • L’autre rive

NB! sjekk også: “Artistsamtale & film: Electrical Resistance” – Sentralen/Forstanderskapssalen, mandag 17/9, kl. 13 (fri entré)

Beatriz Ferreyra var tilknyttet det banebrytende elektroniske musikkstudioet og komponistkollektivet GRM (Groupe de Recherches Musicales), som ble grunnlagt av Pierre Schaeffer ved Radio France på 1950-tallet. Etter å ha flyttet fra hjemlandet Argentina til Paris i 1963 begynte Ferreyra å lage radikal, dynamisk musikk ved GRM samt hjelpe andre komponister (blant annet Guy Reibel og Pierre Schaeffer) med å gjennomføre sine prosjekter. Hun forlot GRM tidlig på 70-tallet og begynte deretter å samarbeide med lydskulptørene og brødrene François og Bernard Baschet samt undervise ved Dartmouth College.

I en sjelden personlig opptreden skal Ferreyra under Ultima fremføre et kuratert utvalg av egne komposisjoner ved hjelp av live-elektronikk, assistert av den Oslo-baserte, britiske komponisten Natasha Barrett.

Komposisjonene spenner over en tidsperiode fra 1978, med stereobåndverket Echos, til 2017, med Senderos del olvid og Paths of Forgetfulness, der komponisten har latt seg inspirere av astrofysikken. Konserten byr også på Ferreyras hyllest til jazztrompetisten Miles Davis i Jazz’t for Miles, et stykke konkret musikk med hundetema, La ba-balle du chien-chien à la mémère, og L’autre rive (The Other Shore), som henter inspirasjon fra Den tibetanske dødeboken.

  • Performance: Beatriz Ferreyra
  • Assistent og kurator: Natasha Barrett/EAU (Electric Audio Unit)

Produsert i samarbeid med Ultima og Notam.

Billetter kan bestilles på Ticketmaster

Mandag 17. september: EAU på Ultima – Oliveros / Sørensen / Pade

Oliveros_Ultima

Mandag 17. september 2018  19.00 – Marmorsalen, Sentralen, Oslo

  1. Pauline Oliveros: Bye Bye Butterfly
  2. Bent Sørensen: Schattenlinie
  3. Else Marie Pade: Syv Cirkler
  • Leif Ove Andsnes – Piano
  • Martin Fröst – Klarinett
  • Lars Anders Tomter – Bratsj

Komponist Bent Sørensen, hvis 60-årsdag feires av Det Norske Kammerorkester 18. september, kan her oppleves i en mer intim kammersetting. Schattenlinie er en trio for klarinett, piano og bratsj som eksemplifiserer den nifse, flakkende kvaliteten ved musikken til den danske komponisten. Verket inneholder en skjult «skyggelinje» som trioen bestående av den internasjonalt anerkjente pianisten Leif Ove Andsnes, Martin Frost og Lars Anders Tomter søker under fremføringen.

Konserten byr også på to elektroniske verk fra 50- og 60-tallet. Den amerikanske komponisten Pauline Oliveros, som gikk bort mot slutten av 2016, skapte konseptet «Deep Listening» (dyp lytting), som er en kombinasjon av musikk, lydkunst, kreativitet og meditativ oppmerksomhet. Bye Bye Butterfly er en av hennes mest kjente elektroniske komposisjoner, og verket inneholder oppstykkede segmenter fra Puccinis opera Madame Butterfly i en struktur mellom komposisjon og improvisasjon.

Else-Marie Pades Syv Cirkler – som anses å være den første danske elektroniske komposisjonen – fremstiller bevegelsen til stjernene i en serie pulser og dronelyder. Pade, som også døde i 2016, ble inspirert av et planetarium på verdensutstillingen i Brüssel i 1958.

Etter konserten følger en samtale mellom Bent Sørensen og utøverne om forholdet mellom dem og tolkningen av komponistens musikk.

Produsert i samarbeid med Ultima, 3DA og Notam.

Billetter kan bestilles på Ticketmaster.

5 Mai: Trylleformler

eau5_5marmorsalen3bf

  1. 17:00 – Vinterhagen: Mia Göran og Kari Beate Tandberg: Visuell musikk/auditive bilder

  2. 19:30 – Marmorsalen: Fløyter og EA, trylleformler

Billetter til konserten i Marmorsalen kl. 19:30 kjøpes via Ticketco eller i døra: kr 150 ordinær, kr 100 student.

Vinterhagen kl. 17: Mia Göran og Kari Beate Tandberg: Visuell musikk/auditive bilder

«Synestetiske prosjekter»

Mia Göran (video/lyd) og Kari Beate Tandberg (musikk/lyd)

Mia Göran og Kari Beate Tandberg presenterer arbeider som er resultatet av en eksperimentering i å utvikle synestetiske uttrykk. Lyd og bilde er jevnbyrdige, og det musikalske og det visuelle materialet bearbeides utifra likeverdige premisser og komposisjonsteknikker.

Etter det første innslaget vil de to gi en kort introduksjon til sitt kunstneriske arbeid.

  1. Fossefall
  2. Trær i vann
  3. Grenseland
  4. Boiling
  5. Portrett 1
  6. Jeg er elsket
  7. Grønn flate

Marmorsalen kl. 19:30: «Trylleformler, fløyter og EA»

Bjørnar Habbestad: fløyter
EAU: diffusjon og framføring

Program:

  1. Anders Tveit: Thick Wires (2012)
  2. Robert Normandeau: Melancholia (2015-17)
  3. Tine Surel Lange: Works for Listening #2
  4. Salvatore Sciarrino: Come vengono prodotti gli incantesimi? per flauto (1985)
    fløyte: Bjørnar Habbestad– pause —
  5. Natasha Barrett: Traversing a Small Town at Night (2015, urframføring)
    fløyter: Bjørnar Habbestad
    elektronikk: Natasha Barrett
  6. Fernando Lopez-Lezcano: Y Sonó Como Arpa Vieja
  7. Tine Surel Lange: Works for Listening #3

26 Februar Live elektronikk konsert på Sentralen

eau26feb_v2

Den 26 februar i Forstanderskapsalen på Sentralen fremføres det
tre rykende ferske verk for live elektronikk og et kremlag av utøvere.
I tillegg får vi et gjenhør med Anders Vinjars Potential Music fra 2001.
Billetter fåes kjøpt via Ticketco eller i døra: kr 150 ordinær, kr 100 student.
Konsertstart kl19.45 presis.

Konserten er arrangert og produsert av Electric Audio Unit med støtte av
Norsk Komponistforening, Norsk Kulturråd og Komponistenes vederlagsfond
Utstyr levert av 3DA.

Program:

  • Natasha Barrett “Islands of Lost Passports” (2017) WP
    For ensemble, multichannel electroacoustic sound and live electronics.
    Asamisimasa:
    Ellen Ugelvik: piano/elektronikk
    Tanja Orning: cello
    Kristine Tjøgersen: klarinett
    Jennifer Torrence: perkusjon
    Anders Førisdal: gitar
  • Anders Tveit: “Ombre Cinesi I”  (2017/18) WP
    For Prepared guitar, electroacoustic and live electronics.
    Preparert gitar: Are Lothe Kolbeinsen.
  • Anders Vinjar: “Potential Music” (2001)
    for singer and live-electronic video & audio
    Sopran: Silje Aker Johnsen
  • Gyrid Nordal Kaldestad ” Music For Boxes” (2017) WP
    Mira Benjamin: Fiolin
    Gyrid Nordal Kaldestad: Elektronikk

3 konserter 4. og 5. oktober i Marmorsalen på Sentralen

Onsdag og torsdag spiller EAU 3 konserter for 24 høyttalere i Marmorsalen på Sentralen i Oslo:

  1. onsdag 4/10 kl. 19:00: Acousmatique! – våre gjester fra GRM spiller sammen med EAU
  2. torsdag 5/10 kl. 13:00: formiddagskonsert
  3. torsdag 5/10 kl. 19:00: 3 urframføringer

    • Live-elektronikk fiolin og omsluttende lyd (fiolin: Karin Hellqvist)
    • dansende skulptur
    • omsluttende lydteater, inspirert av den japanske “Noh”-tradisjonen

Onsdag 4/10 kl. 19:00: Acousmatique! – våre gjester fra GRM spiller sammen med EAU.
eaugrm4okt

Franske GRM besøker oss og vil spille en konsert med fransk musikk for høyttalerorkester.

  • Diego Losa: Horizons ou le récit d’un voyageur
  • Daniel Teruggi: Springtime
  • François Bonnet: Suite obsidionale
  • Bernard Parmegiani: Roue Ferris

Musikken fremføres av Diego Losa.

Dette vil også bli den første store konserten som framførers med “Virtualmonium”, som er EAUs programvare for å emulere GRMs l’Acousmonium (og andre høyttalerorkestre) i høyere-ordens ambisonics.

Vi får óg oppleve urframføringen av Bjarne Kvinnslands “Dyp sang” basert på unike opptak av hvalers sang, og Rebecka Ahvenniemis “Winds”.

Torsdag 5/10 kl. 13:00: Formiddagskonsert – «NKFi100»
eaugrm5oktLunsj

Det blir et møte med EAUs prosjekt til NKFs 100-års jubileumsfeiring, hvor åtte norske komponister har fått i oppgave å lage hvert sitt verk på 5 minutter. De 8 verkene inneholder klipp fra så godt som samtlige norske komponister gjennom 100 år. Hver komponist har arbeidet med hver sin region: Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge.

Verkene av Bjarne Kvinnsland, Frank Ekeberg, Anders Tveit, Rebecka Ahvenniemi, Natasha Barrett, Anders Vinjar, Ulf Holbrook og Jon Marius Aareskjold.

Torsdag 5/10 kl. 19:00: Live-elektronikk, dansende skulptur, “Noh”-inspirert omsluttende lydteater og ambisonics.eau5oktkl19

På denne konserten skal vi urframføre tre rykende ferske musikkstykker: 2 verk EAU har bestilt av hhv. Thorolf Thuestad og Anders Tveit, og ett bestilt av fiolinist Karin Hellqvist, signert Natasha Barrett.

  • Natasha Barrett: Sagitarius A* (Karin Hellqvist: Fiolin)
  • Thorolf Thuestad: Heart(nothing)
  • Anders Tveit: Jo-Ha-Kyu (for Levi)

Musikken er for hele rommet, med dansende skulpturer, live-elektronikk, fiolin, ambisonics, og omsluttende musikalsk spenning. EAU vil utnytte en helt ny mulighet for Oslos publikum til å få oppleve tipp-topp framføring av høyttalerbasert lyd, nemlig den nye 24 kanalers riggen til “3DA”. Musikken som framføres skaper, klinger og beveger seg i ulike rom: store, bittesmå, trange, vide, nære og fjerne rom – noe vi håper vil gi publikum helt unike klanglige og musikalske opplevelser.

Konsertene blir produsert av EAU, og gjennomføres i samarbeid med GRM og 3DA. Produksjonene er støttet av Norsk komponistfond, Norsk kulturfond, Norsk komponistforening og Sentralen.

Billetter: 100,- (vanlig) / 50,- (studenter), fås kjøpt via ticketco.no fra vevsiden for hvert enkelt arrangement.  Om du mener du bør stå på gjestelista oppfordres du til å ta kontakt og begrunne dette.

kulturraadet_sort_storNKF-Engelsk-SORTina_grm_logo3DA  DNKF_sort_uten

Norsk Komponistforening 100 år – et gjenbruksprosjekt

«Norsk Komponistforening 100 år – et gjenbruksprosjekt»

NKFi100_logo

EAU bidrar til NKFs 100-årsjubileum med en nasjonal komponistdugnad.
Verksserien «NKFi100» består av 8 bestillinger fra komponister, som
hver representerer ulike regioner i hele det klingende kongedømmet.

Disse 8 blir presentert i ulike sammenhenger spredt utover hele
landet gjennom hele jubileumsåret 2017: kunstfestivaler,
musikkfestivaler, enkeltstående konserter og seminarer. Se liste
over arrangementer (holdes fortløpende oppdatert) lenger ned.

Hvert verk i serien har varighet 5 minutter, og presenterer på ulike
kunstneriske måter den musikalske aktiviteten i en landsdel gjennome
de siste 100 årene. Komposisjonene representerer tid, rom og
trender, og utgjør en klingende demografi av Norsk
Komponistforenings medlemmer og deres kunstneriske arbeider de siste
100 år i de ulike fylkene/landsdelene hvor medlemmene sitt har/hadde
opphav og/eller virke.

Verkene i prosjektet utgjør hver for seg og sammen en salutt og en
feiring av NKF når denne viktige foreningen blir 100 år, og også av
skapende tonekunstnere i hele landet gjennom 100 år.

I tillegg bidrar prosjektet til å fokusere på akusmatisk og
elektroakustisk konsertmusikk i Norge anno 2017.

Komponistene som bidrar i prosjektet er:

  • Rebecka Sofia Ahvenniemi – «Vestlandskollasj» – Vestlandet
  • Natasha Barrett – Østlandet
  • Frank Ekeberg – «Klanger fra Trøndelag» – (Trøndelag) – 5’00
  • Ulf Holbrook – «Uten tittel» – Sørlandet
  • Bjarne Kvinnsland – «Jeg har reist i noen år» – Østlandet
  • Anders Tveit – «100 år fra Sør» – Sørlandet
  • Anders Vinjar – «Feberdikt» – Østlandet
  • Jon Marius Aareskjold – Nord Norge

Prosjektet er blitt til i samarbeid med Norsk kulturråd, NKF og
Nasjonalbiblioteket.

Arrangementer i serien «Norsk Komponistforening 100 år – et gjenbruksprosjekt»:

  1. greenlight district kunstfestivalgreenlightdistrictlogo-2
  2. Risør kammermusikkfestRisør_logo
  3. Romsdalsmuseet
  4. Avgarde 2017, Bergenavgarde_2017
  5. NTNU, Nytt planetarium, Vitensenteret
    • arbeid pågår
    • tid: TBA
  6. Sentralen, Osloeaugrm5oktLunsj

 

Kul Klang -EAU’s christmas electroacoustic concert for 2016

eau-dec2016

EAU’s christmas electroacoustic concert for 2016: live electronics and acousmatic sound in the sonorous Sentralen Marmorsalen, Oslo.

Free entrance!

Works by Roxanne Turcotte, Natasha Barrett, Anders Vinjar, Anders Tveit, Daniele de Virgilio. Our guest performers for this concert are Karin Hellqvist (violin) and Heloisa Amaral (piano).

1. Anders Vinjar :: «Oppspent line» (1993), 7:17
• Anders Vinjar – diffusion
2. Roxanne Turcotte :: «Mères et monde» (2003), 4:07
• Anders Vinjar – diffusion
3. Anders Tveit :: TBA
4. Natasha Barrett :: Allure & Hoodwink (2014), 18:00
• Heloisa Amaral – klaver
• Karin Hellqvist – fiolin
• Natasha Barrett – live elektronikk
5. Daniele de Virgilio :: Everything that Shines (2016), 5:56